Oppimistehtävä 1 A koostuu siitä, että minun täytyisi kertoa tässä parhaiten osaamastani sosiaalisen median sovelluksesta, sekä tutustua johonkin uuteen. Ongelmaksi muodostui heti ensimmäiseksi seuraava asia: tunnun jo osaavan kaikki. Olen sen ikäinen, että älypuhelimet kehittyivät kun olin yläasteella ja olen kasvanut niiden ja niiden sisältämien sovellusten keskellä. En voi siis valita tutustuvani täysin uuteen sovellukseen, mutta voin yrittää analysoida ehkä vähiten käyttämääni, joka taitaa olla Twitter.

Voin hyvinkin nähdä Twitterin käytöstä olevan hyötyä omalla alallani, sillä siellä kaikki työkaverinikin tuntuvat aikaa viettävän. Tässä tietenkin on se ongelma, että melkein vastaava sovellus LinkedIn on suunniteltu nimenomaan verkostoitumiseen, ja se toimii suunnilleen samalla tavalla. LinkedIn:ssä ei kuitenkaan ole niin rajattua määrää tekstiä kuin Twitterin postauksissa on (140 merkkiä).

Twitter toimii seuraavalla tavalla: 

  • Saat mielenkiintoisen idean, jonka haluat jakaa maailmalle
  • Tiivistät sen 140 merkkiin, jotta pääpointti tulee juuri ja juuri esille
  • Julkaiset tekstin, tai siis twiitin
  • Odotat, jos joku haluaisi kommentoida asiaa ja aloittaa mielenkiintoista keskustelua
  • Kukaan ei kommentoi
  • Päädyt jakamaan twiittisi muualla somessa, esimerkiksi Instagramissa, jotta saisit näkyvyyttä ajatuksellesi
  • Kukaan ei edelleenkään kommentoi
  • Lopulta poistat twiittisi, sillä nyt se kuulostaakin jo typerältä.

Kaikessa vakavuudessaan Twitter ei ole ehkä työyhteisövälineenä niin toimiva kuin esimerkiksi juuri LinkedIn. Twitter saattaa kuitenkin auttaa levittämään näkyvyyttä yrityksestä, sillä siellä pystyy jakamaan muissa sosiaalisen median välineissä tehtyjä julkaisuja. Mainostamiseen se sopii siis oikein hyvin, mutta en ole vielä vakuuttunut siitä, miten työyhteisö voisi siitä hyötyä.

Tutuin sosiaalisen median väline minulle on tällä hetkellä Instagram. Lyhyesti kerrottuna sen konseptina toimii kuvien jakaminen ja niiden kuvatekstien kirjoittaminen. Julkaiset siis profiilissasi kuvan, jonka yhteyteen voit kirjoittaa pitkän selostuksen omasta rankasta vuodestasi ja kuinka tämä kuva kertoo siitä, miten olet päässyt yli näistä haasteista. Instagramista löytyy kaikenlaisia sivustoja: matkailu, lemmikki, ruoka yms. Olen nähnyt jopa rippileiriryhmien omia sivuja.

Nykyään myös monilta yrityksiltä löytyy omat Instagram-sivut, joilla mainostetaan esimerkiksi vaikkapa alennushintoja. Sivuja ei kuitenkaan käytetä pelkkään tavaroiden ja palveluiden myyntiin, vaan niillä pyritään luomaan tietynlaista kuvaa työpaikasta itsessään. Yritetään siis luoda mielikuvia kuvien katselijoille, että "Hei, meillä on töissä yhtä juhlaa! jakamalla kuvia toimistolle tuoduista Runebergin tortuista ja toimistokoirista.

En pidä edellä mainittuja asioita ollenkaan huonona. Luomalla näitä mielikuvia yrityksestä pyritään kiinnittämään mahdollisten uusien työntekijöiden huomio, sekä kertoa mahdollisille ostajille, että meidän työntekijöitä ei orjuuteta. Meillä on töissä huippuhauskaa! Nykyään työnantajat nimittäin tiedostavat sen, että työyhteisön täytyy olla viihtyisä, jotta työntekjät sitoutuisivat työhönsä entistä lujemmin. Maata mullistavaa, eikö? 

Tällä hetkellä koenkin juuri Instagramin olevan erittäin hyvä markkinointiväline yrityksille, sillä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! Ja onhan kuva myös paljon nopeampi huomion herättelyväline, kuin 5000 merkkiä pitkä oleva blogikirjoitus uudesta oivalluksesta työpaikalla.

 

- Eve