Oppimistehtävä 1 b:ssä tarkoituksena oli tarkkailla saman alan yrityksien eri sosiaalisen median kanavia. Päätin vertailla kolmen eri suomalaisen pankin Instagramin käyttöä. Tekstissä pankkeja kutsutaan nimillä Pankki 1, Pankki 2 ja Pankki 3

Ensimmäisellä vilkaisulla erityisesti Pankkien 1 ja 2 sivut näyttivät suhteellisen samanlaisilta, mutta ei Pankki 3 näistä ihan hirveästi näistä poikkea. Kahdella pankeista, oli voimassa oleva Instastory. Instastoryt ovat suomennettuna tarinoita, joita kuka tahansa käyttäjä voi jakaa ja ne näkyvät sivulla yhden vuorokauden ajan. Pankin 1 tarinasta löytyi keskustelua rahasta: tarinassa nainen yritti herätellä keskustelua rahasta puhumisesta ja miksi se on hankalaa. Pankin 3 storysta taas löytyi taas kysymys "Mitä eroa on e-laskulla ja toistuvalla maksulla?" ja vastaus kysymykseen. Pankilla 2 ei ollut voimassa olevaa tarinaa.

Sitten itse pankkien feedien käsittelyyn. Pankilla 1 kuvia oli heidän oman podcastin vetäjistä, joissa mainostettiin podcastia ja jaksossa käsiteltyä aihetta. Lisäksi heillä oli kuvia liittyen kansainvälisiin ja suomalaisiin kalenteripyhiin ja -päiviin, esimerkiksi nyt naistenpäivänä 8.3. kuva naistenpäivään liittyvästä aiheesta ja kuvateksti oli sen mukainen. Ystävänpäivänä oli kuva aiheeseen liittyen ja kuvatekstinä kysymys liittyen ystävänpäivään, mutta ei niinkään pankkiin. Julkaisuissa myös mainostettiin avoinna olevia kesätyöpaikkoja, sekä kehotettiin muistamaan oleelliset vakuutukset ja muut talouteen vaikuttavat asiat.

Pankilta 2 löytyy yhtälailla kuva naistenpäivään liittyen. Kuvatekstinä kehotetaan käymään lukemassa pankin omaa blogia, jossa oli naistenpäivän kynnyksellä kirjoitus sijoittamisesta. Myös karkauspäivänä oltiin jaettu kuva koskien perinnettä, että naiset voivat kosia karkauspäivänä. Kuvatekstinä linkki tekstiin, jossa kerrotaan vinkkejä naimisiin meneville. Pankin 2 kuvista ei välttämättä olisi pystynyt päättelemään, miten nämä kuvat ovat päätyneet juuri pankin Instagram-sivulle, mutta kuvatekstit sen paljastavat. Jokaiseen kuvaan oltiin saatu laitettua jokin vinkki tai linkki blogitekstiin kuvan aiheeseen liittyen. Mielestäni tämä onkin ihan hyvä tapa, sillä kuka haluaakaan katsella kuvia jatkuvasti pörssikurssien arvonnousuista tai -laskuista. Jätetään ne kuvat LinkedIn:iin.

Pankki 3 vaikuttaa feedin perusteella olevan hieman vähemmän aktiivinen nimenomaan julkaisujen puolesta, mutta seurattuani näitä pankkeja pisimpään, Pankki 3 käyttää eniten Instagramin tarina-toimintoa. Pankilta 3 löytyy myös "Hyvää naistenpäivää!"-toivotus, kuten myös ystävänpäivänkin. Heidän kuvansa ovat taas helpommin tunnistettavissa juurikin pankin julkaisemiksi kuviksi. Heiltä esimerkiksi löytyy kuvia heidän mobiilisovelluksistaan ja muista tuotteistaan ja ohjeita, miten näitä sovelluksia käytetään. Tältä pankilta löytyy myös mielenkiintoisia tilastoja liittyen ihmisten ajatuksiin liittyen talouskasvuun ja esimerkiksi Korona-viruksen vaikutukseen osakemarkkinoilla.

Jos näistä pankeista täytyisi valita parhaat ja kauneimmat kuvat, se olisi ehdottomasti Pankki 2. Heidän feedinsä oli ehdottomasti tarkimmin suunniteltu ja värikoordinoitu. Eniten asiaa taas esitteli Pankki 3, ja kaikki tieto oli helpoiten myös löydettävissä heidän feediltään, koska tieto asioista oli jo esitetty kuvissa eikä vasta kuvatekstissä. Tämä on mielestäni ehkä paras keino välittää tietoa palveluistaan ihmisille Instagramissa, sillä sinne ihmiset ovat nimenomaan tulleet katselemaan niitä kuvia. Kuvatekstejä ei välttämättä tule avattua, jos asiaa ei ole esitelty mielenkiintoisesti ja lyhyesti jo kuvissa. Kuvateksteissä on myös se ongelma, että jos ne ovat liian pitkiä, ihmiset eivät välttämättä jaksa niitä lukea. Etenkään, jos kuvatekstissä vielä kehotetaan menemään linkin taakse lukemaan aiheesta. Ihmiset (tai ainakin minä) haluavat oleelliset asiat heti esille ja jos se heitä kiinnostaa, he saattavat jopa klikata linkkiä ja lukea aiheesta lisää. 

Päällimmäisenä näiden pankkien feedeistä jäi kuitenkin mieleen se, että ne kaikki yrittävät helpottaa tiedon saamista heidän toiminnoistaan ja tuotteistaan. Erityisesti nuoret todennäköisesti osaavat arvostaa tiedon helppoutta ja heidän mielipiteensä pankkiasioinnista saattaa muuttua, kun he selailevat näitä sivuja. Voisin kuvitella, että nuoret (itseni mukaanlukien) ovat ehkä ajatelleet pankkimaailman olevan kovin "jäykkä", mutta nämä kuvat voisivat viestiä jostakin muusta. Ja todennäköisesti ennen vanhaan pankkiasiointi onkin saattanut olla melko jäykkää, mutta teknologian kehittyessä ja maailman muuttuessa on pankkienkin pitänyt muuttua, sillä joustavuutta ja helppoutta osataan mielestäni arvostaa ehkä jopa enemmän kuin aikaisemmin.

 

- Eve