Oppimistehtävä 1 C:ssä on tarkoitus miettiä sosiaalisen median mahdollisuuksia omalla alallani. Opiskelualani on liiketalous, jossa mielestäni pystyy erittäin hyvin hyödyntämään sosiaalista mediaa. Liiketalous on moniulotteinen käsite, sillä esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulussa voi opiskella liiketaloutta keskittyen esimerkiksi taloushallintoon, myyntiin, yrittäjyyteen tai markkinointiin. Mielestäni näillä kaikilla liiketalouden haaroilla voi hyödyntää sosiaalista mediaa.

Monet yritykset ovat heränneet sosiaalisen median käyttöön viime vuosina ja nykyään on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että yritykseltä löytyy niin Facebook- kuin Instagram-tili. Näillä tileillä yritykset keskittyvät lähinnä markkinointiin ja mikä parasta, se on vielä ilmaistakin! Kuluttajat selaavat somejaan jatkuvasti, joten tämän vuoksi eri someissa olevat profiilit varmasti hyödyttävät yrittäjää. Kunhan tunnisteita (hastagejä) löytyy kuvan alta riittävästi, se mahdollistaa uusien kuluttajien löytävän yrityksen some-tilin. Olen huomannut myös ilmiön, että jos yritykseltä ei näitä tilejä löydy, sitä saatetaan jopa sen vuoksi karttaa. Some-tileiltä etsitään varmistusta ammattitaidosta ja osaamisesta, sekä yrityksen arvoista, ja jos näitä asioita ei somesta löydä, saatetaan valita joku toinen alan yrittäjä.

Myös LinkedIn:in käyttö on mielestäni lisääntynyt huimasti. Kun tein oman profiilini vuonna 2016 (työyhteisöviestintä-kurssin pakottamana), monikaan verkostostani ei julkaissut minkäänlaisia julkaisuja profiilissaan. Kelataan muutama vuosi eteenpäin, kun monet heistä ovat jo valmistuneet, heidän LinkedIn aktiivisuutensa on räjähtänyt eksponentiaalisesti. Nyt keskitytään markkinoimaan itseään ja osaamistaan mahdollisille uusille työnantajille. Tämän olen myös huomannut toimivan! Nyt korona-viruksen vuoksi monilla on lähtenyt työpaikka alta, joten he ovat kirjoitelleet seinälleen viestin, jossa pyydetään verkostoa linkkaamaan työpaikkoja. Kommentit "Näkyvyyttä kommentilla!:)" ja "Tsemppiä työnhakuun! Varmasti näin aktiiviselle nuorelle löytyy tuota pikaa työpaikka!" toistuvat useasti. Seuraava julkaisu on kiitos viesti kaikille avustaneille ja että työpaikka löytyi. Itsensä markkinointi onkin siis erittäin kannattavaa ja se poikii mahdollisuuksia, joita ei ehkä olisi voinut kuvitella olevan.

Sosiaalista mediaa voi siis omalla alallani käyttää sekä itsensä tai yrityksensä yhtenä markkinointialustana. Somessa tuodaan esille omia tai yrityksen arvoja, tuotteita ja palveluita, kampanjoita ja melkein mitä tahansa, mitä mieleen vaan sattuu juolahtamaan. Pääpointtina on kuitenkin aina markkinointi, mutta liika markkinointi ja näkyvyys tuskin voi olla kenellekään pahitteeksi.

 

- Eve