On hyvin todennäköistä, että somekäyttäytymiseni ei muutu seuraavien muutamien vuosien kuluessa, ainakaan aktiivisempaan suuntaan. Olen huomannut, kuinka ahdistavaa somessa oleilu välillä saattaa olla. Ylipäätään se, että pitäisi olla tavoitettavissa 24/7/365 on erittäin inhottavaa. Toisaalta taas aina välillä on niitäkin jaksoja, kun jaksan olla innostunut somen käyttämisestä ja asioiden jakamisesta.

Olen itse siis hyvin kahden tulen välissä siinä asiassa, tulenko käyttämään somea jatkossa ja kuinka paljon. Uskon, että sosiaalisen median käytöllä voi tehdä paljon hyvääkin. Sosiaalisen median avulla ihmisille tuodaan tietoisuuteen paljon eri asioita liittyen ajankohtaisiin aiheisiin, kuten hyvänä esimerkikkinä toimii Koronavirus Covid-19 tiedottaminen. On kuitenkin erittäin tärkeää opettaa lähdekriittisyyttä, sillä somessa jaetaan paljon myös väärää tietoa. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii  lehtiartikkeli siitä, kuinka seuraavaa työskentelypaikkaansa etsivä mies tituleerattiin pedofiiliksi, koska hän oli ajanut hiljaa pakettiautolla. (Keskisuomalainen2019). Haluan siis uskoa,että tulevaisuudessa tulen näkemään yhä enemmän sometilejä, jotka jakavat oleellista ja oikeaa tietoa tärkeistä asioista.

Mitä tulee ammatilliseen näkökulmaan somessa, tästäkin olen hyvin kahden vaiheilla. On mahtavaa, että yritykset voivat somea hyödyntämällä tuoda itseään esille maksutta tuottamalla sellaista sisältöä, josta haluaa tulla tunnetuksi. Tämä tarkoittaa myös kuitenkin sitä, että myös näillä henkilöillä, jotka eivät ole tyytyväisiä saamaansa palveluun, voivat tuoda negatiivisia asioita esille yrityksestä. On tietenkin tärkeää, että epäasiallinen ja epäeettinen toiminta yrityksen puolesta tuodaan esille, mutta aina ongelma ei kuitenkaan ole yrityksessä, vaan asiakkaassa, joka haluaa sitten tehdä yritykselle hallaa kun ei olekaan saanut tahtoansa läpi.

Mitä tulee sosiaalisen median kanavien muuttumiseen, tämä on suhteellisen vauhdikasta. On kuitenkin hyvä huomata, että esimerkiksi Facebook ja Twitter ovat molemmat jo näin someaikana vanhoja ympäristöjä, silti näitä käyttävät yhä monet yksityishenkilöt ja yritykset. Instagram on myös noussut näiden rinnalle enkä usko, että nämä kolme tulevat hetkeen poistumaan aitiopaikoiltaan. Pienempiä sovelluksia tulee ja menee, mutta nämä tulevat pysymään vielä pitkään.

Tulevaisuudessa toivon, että sosiaalisen median käyttöä aletaan opettamaan koulussa. Tällä en tarkoita sitä, että koulussa opeteltaisiin julkaisujen tekemistä tai muuta vastaavaa, vaan lähinnä näitä samoja asioita, joita itse olen oppinut tällä kurssilla. Esimerkiksi tietosuojasta ja henkilötietojen keruusta on tärkeää opettaa jo ihan pienestä pitäen korostamalla sitä, että jos jotakin nettiin julkaiset, se pysyy siellä ikuisesti ja sitä on erittäin hankala poistaa. Vastuu tästä kuuluu tällä hetkellä enemmän todennäköisesti vanhemmille, mutta uskon, että tätä kohta opetetaan myös kouluissa.

Kokonaisuudessaan sosiaalinen media on hieno keksintö, mutta siihen liittyy vielä paljon parannettavaa. Kunhan siis kaikille opetettaisiin yhteinen käyttäytymisetiketti ja sosiaalisen median säännöt, tulisi sosiaalisesta mediasta entistä parempi alusta viestinnälle ja mainonnalle.

 

Lähteet:

Keskisuomalainen. 7.6.2019. Työmiehen pedofiiliksi Facebookissa leimannut nainen tuomittiin sakkoihin ja korvauksiin kunnianloukkauksesta Jyväskylässä. https://www.ksml.fi/kotimaa/Ty%C3%B6miehen-pedofiiliksi-Facebookissa-leimannut-nainen-tuomittiin-sakkoihin-ja-korvauksiin-kunnianloukkauksesta-Jyv%C3%A4skyl%C3%A4ss%C3%A4/1387386